Борба за наталитет

Србија се бори за наталитет. На сваком кораку. А ево како то све изгледа у пракси.

(Само једна напомена: Живим у Београду, тако да ћу описивати виђење целе проблематике очима једне београђанке. Не знам каква је ситуација у другим градовима у Србији. Ако нека од вас жели – може ми послати коментар, да допуним текст, или да објавим потпуно нови чланак, или нека свака од вас опише своје искуство. Волела бих да се о овим проблемима мало више прича.)

1. Налетех пре неки дан на овај запис, негде на неком од многобројних зидова по интернету:

У Норвешкој, њихова држављанка кад достави доказ од гинеколога да је трудна добија од државе помоћ од 50.000€. Код нас добије отказ.

Закон у Србији, наводно, штити труднице и породиље. А новине су препуне наслова „Трудница добила отказ“, „Породиља проглашена технолошким вишком“… Веровала сам да су у питању новинарска претереривања, усамљени случаjеви, бахатост приватника…

Радим у средњоj школи, дакле – државни посао. За очекивати да труднице и породиље у школи (државна служба) немаjу проблема. Занемарићу чињеницу да су ме обе претходне трудноће све време док сам радила (а то jе било све до уласка у девети месец), и колеге и руководство, малтретирали питањима „Докле ћеш да радиш“, „Зашто не отвориш боловање“… Моjа колегиница коjа jе чекала треће дете током моjе друге трудноће дуго ниjе смела jавно да каже да jе трудна. Мени jе било чудно, али нисам jе ништа запиткивала. А онда ми jе обjаснила: Кад jе била на разговору за посао, пред њом су коментарисали „Има двоjе деце, у годинама jе, неће више рађати – можемо да jе примимо“ (тад jе имала 37/38 година)!

2. У Београду трудничко боловање се исплаћуjе у износу 100%, при чему jе 65% државно, а 35% дотира град. И тих 35% месецима касни!

3. Труднице имаjу право на бесплатан бус плус.

4. Законски оквир када може да се отвори породиљско одсуство jе 45-28 дана пре термина порођаjа. При чему, за жене коjе су биле на трудничком МОРА се отворити 45 дана пре термина порођаjа (а то значи да се мора раниjе вратити на посао!)

5. Ако нисте знали – породиљско одсуство траjе САМО три месеца, након тога, наредних 9 месеци jе тзв. „нега детета“.

6. Годишњи одмор
Законски jе обавезан и нико не може ускратити то право. Законски се мора искористити до 30. jуна наредне године (за текућу годину). Код нас у школи увек се веже после породиљског, за случаj прве и друге трудноће.
За трећу трудноћу породиљско (+ нега детета) траjе 24 месеца. То су две календарске године, односно два годишња одмора.
У поjединим предшколским установама све те одморе (и током трудничког и током породиљског) везуjу на краjу породиљског.
Jа сам се консултовала са правником у нашоj школи каква су моjа права: Он jе закључио да за 2015-у годину годишњи одмор могу користити, као и до сада, приликом повратка са породиљског одсуства. Остало jе да се распита како стоjе ствари са годишњим одмором за 2014-у годину. Наjпре ми jе, након пар дана консултовања са правницима и запосленима у Министарству, саопштио да jе контактирао неку госпођу из Министарства коjа jе задужена за финансиjе и да jе она рекла да што се ње тиче неће бити проблема око плаћања, да се она слаже са оним како се ми договоримо. Али, сутрадан, када сам jа већ очекивала да jе све завршено, он ми каже како из Министарства ниjе добио конкретан одговор?!, али да jе он, за сваки случаj припремио решење о годишњем одмору и да ће разговарати са директором. Такође ми jе рекао да морам званично поднети молбу за годишњи одмор, што сам и урадила. Jа сам после тог разговора са правником отишла кући, пошто jе моjе радно време већ било завршено, а он jе требало да ме назове кад се буде договорио са директором (пошто тад кад сам jа била код правника, директор ниjе био у школи). Правник ме jе назвао уjутро и рекао да директор ниjе одобрио годишњи одмор jер се плаши да ће бити проблема са плаћањем. – писмени одговор од директора НИСАМ добила!
При чему, он, правник, jе неколико пута постављао питање „Можеш ли да отвориш боловање“. Нисам му одговорила, али моj одговор гласи „МОГУ, АЛИ НЕЋУ JЕР НИСАМ БОЛЕСНА“!
Jа сматрам да су моjа права угрожена, и кренула сам да обилазим надлежна министарства (рада, просвете), да видим каква су моjа права. Дакле, оваj део приче jош увек ниjе завршен!!!

7. Поклон пакет у породилишту
Од 1. jануара 2011. све жене коjе се породе у Београду добиjаjу поклон пакет коjи садржи:

  • комплет за негу бебе (влажне марамице, купке, креме…);

  • комплет за негу маjке (jедно паковање хигиjенских уложака 10 комада…);

  • комплет пелена (пелене за jеднократну употребу – паковање од 24 комада, шведске пелене – пет комада и тетрапелене – 10 комада);

  • памучни програм (бенкица, „зека”, капица, боди, пешкир са капуљачом, памучни прекривач, торба са подлогом за повиjање) и

  • едукативни материjал

Поjедине општине даjу додатни пакет за породиље са своjе териториjе.

8. Приjава детета
Претходна два пута важила су следећа правила за приjављивање детета у општини:

Рок за приjаву рођења детета у општини jе 30 дана од дана рођења. Приликом приjављивања – одређуjе се име, презиме и држављанство детета. Техничка лица запослена у породилиштима, током боравка маме и бебе, на основу информациjа добиjених од породиље – попуњаваjу приjаве беба. Приjаве се у року од неколико дана достављаjу Матичним евиденциjама у општинама коjе су надлежне по месту и адреси породилишта. У Београду се приjаве деце рођене у породилиштима врше у следећим општинама: Савски Венац, Звездара и Земун. Даља процедура и потребна документациjа зависе од тога да ли jе дете рођено у брачноj заjедници или не.

Уколико jе дете рођено у брачноj заjедници родитеља, а брак траjе дуже од девет месеци, и супружници имаjу исто држављанство и исто презиме, довољно jе да дође jедан родитељ и том приликом понесе: отпусну листу из породилишта, извод из матичне књиге венчаних, уверење о држављанству за оба родитеља, своjу и личну карту другог супружника. претходна два пута jе муж сам ишао и приjављивао децу, без икаквих проблема.

Иста документациjа се доноси и ако су родитељи у браку краће од девет месеци, или имаjу различита презимена или различита држављанства, али jе потребно присуство оба родитеља.

Уколико дете ниjе рођено у браку родитеља, потребно jе да дође маjка и том приликом донесе: своj извод из матичне књиге рођених, уверење о држављанству и личну карту. Ако природни отац детета жели да призна очинство, доћи ће код матичара заjедно са маjком. Приложиће следећу документациjу: уверење о држављанству, извод из матичне књиге рођених и личну карту. Изjава о признању очинства се даjе и оверава код матичара.

Изводи из матичне књиге рођених и венчаних, као и уверења о држављанству коjа достављаjу родитељи – не смеjу да буду стариjи од шест месеци.

Након попуњавања података потребних за приjаву детета, матичар шаље непотпун извод надлежноj управи МУП-а, где се извод комплетира одређивањем jединственог матичног броjа (JМБГ) за дете. У року од четири до десет дана, комплетирани изводи се враћаjу надлежноj општини, и тада родитељи могу да их преузму.

Међутим на териториjи Београда, по новим прописима више ниjе довољно присуство само jедног родитеља приликом приjаве детета у надлежноj општини, већ оба. Олакшавајућа околност је што су за пријаву детета потребне само личне карте и извод из књиге венчаних. – званична информациjа из општине Савски Венац!

Ја само замишљам жену из Врања која је морала да се породи у Вишеградској… Шта она јадница да ради…

9. Здравствена књижица за дете
Након пријављивања детета и добијања матичног броја и добија извода из матичне књиге рођених и добијања пријаве о пребивалишту (у СУП-у), потребно је извадити здравствену књижицу за дете. Цела та процедура може да потраје скоро месец дана. Први преглед код педијатра је са бебиних месец дана. Дететова књижица је обавезна! Не дао Бог да се дете пре тих месец дана разболи. Чак и за дете старо 10 дана не може да се напише рецепт на мамину књижицу!!!

10. Родитељски додатак – ако и то нису мењали у међувремену, муж може обавити СВЕ (а списак потребне документациjе налази се на адреси)

11. Град Београд даjе и неку помоћ за незапослене породиље. Чула сам на Студију Б да ова помоћ месецима касни.

12. По наjновиjоj одлуци – треће дете у београдским вртићима имаће бесплатан „смештаj“. Видећемо да ли jе то заиста тако.

.
.
.

Има ли краjа? Нисам писала о домовима здравља, приватним ординациjама и породилиштима – то jе посебна тема.

Ако сам нешто заборавила – слободно ме допуните. И не замерите jедноj дебелоj трудници што написала jе помало огорчен текст. За све су хормони криви 😉

5 comments

  1. Повратни пинг: епилог приче о годишњем одмору, односно још једна прича о директору школе | cy3a
  2. Skitarnik

    2010 ja sam morala da ponesem svog sina u Opštinu u Kragujevcu,(starog 10-ak dana) izložim ga gomili ljudi,virusa,bakterija pa i duvanskom dimu ne bi li ga prijavila u matičnu knjigu rođenih. Vrhunac kretenizma! Autobus je besplatan i u Kragujevcu. Zanimljivo je kod tog autobusa da su putnici u stanju da ušinu vrat gledajući kroz prozor praveći se da vas ne vide kako ne bi morali da ponude da podignu svoju cenjenu zadnjicu sa sedišta i ustupe vam mesto. Ko da bih ja sela! Truckanje na tvrdim sedištima baš i nije u mašti svake trudnice. Ali pristojnosti radi… Sve u svemu,u redovima me nikad nisu propuštali,nema veze,bila sam zdrava i prava-trudna a ne bolesna. Propustio me klinac sa dredovima i pirsingom,onaj za kog bismo po „defaultu“ zaključuli da je narkoman i probisvet. Generealno nam fale pristojnost i kultura i ljudska prava!

    • cy3a

      Пристојност путника у градском превозу и у разним редовима намерно нисам наводила. Мени се тек сад, 2 недеље пред трећи порођај, дешава да ме пропусте или да ми уступе место. Претходне две трудноће – апсолутно нико. Мој муж ми није веровао, све док није и сам видео. Хвала Богу, нисам болесна, само трудна 🙂
      Све је више ситуација у којима ЗАХТЕВАЈУ да мајка буде присутна – и за пријаву детета у општини, и у центру за социјални рад да би добила потребне папире за родитељски додатак.
      Хвала ти на одличној допуни 🙂

  3. Повратни пинг: Борба за наталитет (2) | cy3a
  4. Повратни пинг: Борба за наталитет – родитељски додатак, исхрана у породилиштима | cy3a

Оставите одговор

