Писменост

Моје упознавање са Интернетом било је давне 1997. Да вас подсетим – то је било време ’95-це, YUSCII фонтова, пискутавих модема брзине од незамисливо великих 2400бпс, после су се појавили 4800… све до 56к, већина комуникације преко интернета обављала се преко терминала (текстуални режим рада), mirc (графички програм за четовање) се тек касније појавио… Тада НИЈЕ ПОСТОЈАЛО системско решење за знакове који нису били део ASCII стандарда, односно енглеског алфабета, тако да није била реткост налетети на текстове куцане латиницом без наших слова или у онлајн комуникацији употребу сх, цх и свих осталих „шуштања“.
Данас системско решење за ЋИРИЛИЦУ постоји и на рачунарима и на (паметним) телефонима тако да за мене оправдања за латиницу без наших слова или још горе за „шуштаву“ латиницу НЕМА! Разумем ја да је број „тастера“ на ћириличној тастатури на телефону са екраном на додир већи од броја „тастера“ на латиничној, па су самим тим и „тастери“ мањи, али бар (паметни) телефон може да се окрене за 90°, па се добију мало већи „тастери“. Мада, постоје људи који још увек користе телефоне са обичном тастатуром, у њима нема ћириличних слова, тако да ме латиничне СМС поруке не чуде (иако их шаљу и власници паметних телефона!)

Оно што ми, ипак, више смета од „ошишане“ и „шуштаве“ латинице је елементарно непознавање правописа, а још више потреба тих људи да бране своју неписменост креативношћу! Елементарна писменост се учи у првим разредима основне школе. Остатак школовања је надградња (и утврђивање градива!)

Ани је прошле године (док је Ана била предшколац) другарица (која је тад завршавала први разред) поклонила причу коју је сама написала:

прича о дуги

Мене је одушевила чињеница да они у школи уче да пишу приче. Нисам ни обратила пажњу на рукопис!
Кад је Анина учитељица завршила СВА штампана слова почела је да уводи правила писања великог слова: прво је било на почетку реченице и прво слово имена, па су временом проширили на презимена, градове, села, планине… Сва писана слова су одавно завршили, и сад се правила писања повећавају. И учитељица инсистира на њима. Радили су врсте реченица, па самим тим и стављање одговарајућег интерпункцијског знака на крају реченице. Полако почињу да употребљавају и зарез и наводнике. Све приче које пишу – пишу писаним словима!
Мислим да је то једини исправан пут, да одмах на почетку прихвате и усвоје правила, и она после постају део њих.
Недавно су имали за задатак да на основу слика напишу басну, дају јој наслов, потпишу се и напишу поуку:
два пса

Можда бих ја неке реченице написала другачије, можда бих… Али, ово је састављала и писала (потпуно самостално) девојчица од 7,5 година!

Ја нисам језичар, и можда ми се и поткраде нека грешка, поготово што су се нека правила променила од онога како смо ми учили у школи. Али, трудим се да пишем исправно. Друге не исправљам, јер то није мој посао. Прихватам критику и трудим се да пратим неколико „језичких“ блогова и страница, јер увек могу сазнати нешто ново 🙂

Advertisements

6 comments

  1. Negoslava

    Svima nama se potkradaju greške i baš zato je bitno da nam neko dobronameran skrene pažnju baar na one najkrupnije.Jer, desi se ponekad da kardinalnu grešku napravi i neko ko se deklariše kao stručnjak upravo za oblast u kojoj je naglasak na pismenosti pa ispada malo ili malo više neprofesionalan, a na netu se sve vidi.
    Dobro je što većina nije, nismo sujetni, pa možemo jedni drugima pomoći. A tebi hvala na učešću u našoj ideji samopomoći oko ne-pismenosti i tehničkom podrškom.

  2. Јаца

    Сузи, ово што радиш је изузетно. Ех, да ми је мало тога твога информатичког знања. Нема замјерке ни твом правопису. У праву си, дјеца са првим ријечима и реченицама треба да уче и основна правописна правила. Посебно подржавам твој став о ћирилици. И да не заборавим похвалити твог малог аутора, наравно, и другарицу која је подарила тако диван поклон.

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s